YENİ ŞEYLER REHBERİ

'Tersine beyin göçü başlattık'

General Mobile Genel Müdür Yardımcısı Şevket Karadayı, Yeni Şeyler Rehberi programında bir Türk telefonu üretmek ve Türkiye’de teknolojik bir eko sistem yaratmak için atılması gereken adımları anlattı. Karadayı, doğru adımlarla yurt dışından Türkiye’ye tersine beyin göçü başlattıklarını söyledi.
Sitede oku

Hollanda Göç ve Vatandaşlık Kurumu: Türkiye'den 1020 kişi 'beyin göçü' için başvurdu
"Türkiye'den teknoloji çıkmaz" önyargısı önce yazılım alanında, ardından fasılalı olarak donanım tarafında kırılmaya başlandı. Bunun en önemli örneklerinden birini Türkiye'de cari açık yaratan başlıca unsurlardan biri olan cep telefonunda gördük. Türkiye'de üretilen bir cep telefonu hem ülkede en çok satılan telefonlardan biri oldu, hem de önemli bir ihracat kalemi haline geldi. General Mobile Genel Müdür Yardımcısı Şevket Karadayı, Yeni Şeyler Rehberi programında Türk telefonunun üretim süreçlerini ve çıkış hikayesini paylaştı:

'EKO SİSTEM YARATIYORUZ'

''General Mobile olarak yüzde 100 Türk sermayeli ve İstanbul İkitelli'de akıllı telefon üretip 33 ülkeye ihraç yapan bir şirketiz.

Türk telefonu deyince marka stratejisi, operasyonu buradan yönetilen, Türkiye'de üretilen bir akıllı telefon anlamalıyız. Biz General Mobile olarak bu tanıma uyuyoruz. Çünkü marka stratejisi buradan yönetiliyor. Yüzde 100 Türk sermayesi var. 55 mühendisle kendi Ar-Ge'mizi burada yapıyor ve telefonumuzu burada üretiyoruz. Hem iç pazara yetiyor hem de ihracat yapıyoruz.

Cumhurbaşkanlığı: New York Times'ın 'beyin göçü' hakkında paylaştığı veriler gerçek dışı
Bizim telefona koyduğumuz en önemli katkı değer yaratabilmek. Biz Türk teknisyenlerinin yarattığı Ar-Ge ile çalışıyoruz. Telefonlar burada yapılıyor. Ayrıca bileşenlerin seçimini Türkiye'de kendi mühendislerimizle yapıyoruz. En iyi kaliteyi en uygun fiyata bulabilmek için ürünlerin tedariklerini dünyadan en iyi yerlerden yapıyoruz. Sonra buraya getirip 100 milyon TL yatırımla kurulmuş teknoloji üssümüzde üretiyoruz.

'MÜHİM OLAN EN İYİ VE KALİTELİ BİLEŞENİ BULABİLMEK'

Dünyanın en önemli markaları da bizim gibi yapıyorlar. Mühim olan en iyi ve kaliteli bileşeni bulabilmek. Tabii ki hacim maliyet avantajı yaratıyor. Biz bugün o ölçekte bir firmayız. Türkiye'de üçüncüyüz. O ölçek sayesinde tüketicilere uygun fiyatla gidiyoruz. Biz bir bileşeni seçerken eğer seçeceğimiz firma dünyada en iyi üç firmadan biri değilse onunla çalışmıyoruz. Bu marka her şeyiyle bizim. Uzun vadede markanın güçlü konuma gelmesi için önceliğimiz kalite.

Fabrika yatırımına 2017 yılında karar verdik. Kararımızı Çin yüzünden aldık. Eskiden orada dünya devlerinin çalıştığı fabrikalarda ürettiriyorduk. Ama son dönemde şunu fark ettik: Oradaki kalite maliyetleri ve ölçek ekonomisi, ayrıca yurt dışına satışlar için kullandığımız lojistik maliyetleri kaliteyi Türkiye'de yakalamanın gerekliliğini ortaya koydu. Çin'deki üretim tesislerinden daha kaliteli üretim yapabiliyoruz. Türk mühendisleri Çin'den çok daha kaliteli. Türkiye'de Türklerin dünyada birçok firmalarda yer aldığını görüyoruz. Bu kaliteli ve kalifiye elemanları burada kullanmak istedik. Yıllık 2,5 milyon kapasiteyle çalışıyoruz. Beyin göçünü tersine çevirdik. Burada birçok farklı ülkede çalışmış arkadaşlar var.

‘Türkiye, Uzay Ajansı’yla birlikte savunma ve uydu teknolojilerinde kendi altyapısını oluşturabilir’
Çin'de üretirseniz ucuz burada üretirseniz pahalı olur sözünün gerçekliği yok. Doğru ve kaliteli yatırımı yaparsanız işiniz yürüyor. İlk yatırım maliyeti yüksek görünse de daha verimli ve kaliteli maliyetlerle ürün çıkarabiliyoruz. Döviz kurunun artmasına rağmen ürün fiyatlarımız değişmedi.

2013 yılında ilk akıllı telefon üretince bir buçuk yılda 2.5 milyon telefon sattık. Yüzde 13 pazar payını yakaladık. Bizim ana felsefemiz tüketiciye yakın olmaktı. Lokal marka olmanın en büyük avantajı tüketiciye yakın olmaz. O zamanlar Android'de güncelleme problemi vardı. 2014 yılında Google ile anlaşıp Android One programına girdik. Bu arada sadece Türkiye'nin değil Avrupa'nın da ilk ürünüydü. Bu programla birlikte en yalın ve saf, en uzun pil ömrü veren donanıma sahip olduk. Google'ın bize verdiği servis ve uygulamalar, örneğin sınırsız hafıza desteğini vermiş olduk. Android yeteneklerini en iyi şekilde kullanan telefonu tüketiciyle buluşturduk.

İlk Android One ürünüyle 1 milyon telefon sattık. 2017 yılında Avrupa'nın kahramanı ödülü aldık. Bununla birlikte bize farklı kapılar açıldı. Google'ın bizi tercih etmesinin en önemli nedeni pazarın ihtiyaçlarını doğru analiz edip hızlı cevap verebilmemizdi. 600 dolarlık telefon ithalatının değerine baktığınızda 2,5 ton madene tekabül ediyor. Ülkemizin gelişimindeki en önemli şey Ar-Ge ve inovasyon. Biz yan ekipmanlarda lokal üreticileri tercih edip eko sistem yaratmaya çalışıyoruz. 52 tedarikçimizin 18'i Türkiye'den geliyor. Telefonumuzda koruyucu camlar kullanıyoruz bunu Türkiye'deki yerel firmalardan alıyoruz. Bizim eko sistemimiz içinde büyük global firmaların burada yatırım yapmasını destekliyoruz''.

Yorum yaz