İngiltere'deki bu gelişmeler ABD'nin de lokomotif çalışmalarına başlamasını hızlandırdı ve 1829 yılında Baltimore-Ohio Demiryolu'nda ilk Amerikan buharlı lokomotifi Tom Thumb faaliyete geçirildi. 1830’dan sonra buharlı lokomotif günümüzde bilinen biçimini aldı.
Dünyanın çeşitli ülkelerinde hala faaliyette bulunan ve özellikle turistlerin ilgisini çekmek için kullanılan buharlı lokomotifler, Sputnik’in galerisinde.
1 / 12
İlk buharlı lokomotif İngiliz mühendisRichard Trevithick tarafından yapıldı ve 6 Şubat 1804 tarihinde Galler’de Merthyt Tydfil yakınlarındaki Pennydarren demir yolunda denendi. Ağırlığı 10 ton olup, saatte 8 km hız yapabiliyordu.
Fotoğrafta: 1947 yılında Çek Cumhuriyeti'ndeki Pilsen Skoda fabrikasında üretilen Slechticna modeli buharlı lokomotif.
Fotoğrafta: 1947 yılında Çek Cumhuriyeti'ndeki Pilsen Skoda fabrikasında üretilen Slechticna modeli buharlı lokomotif.
© AFP 2023 / Radek Mica
2 / 12
İngiltere'nin kuzeyindeki East Lancashire demiryolunda hareket eden buharlı lokomotif.
© AFP 2023 / Oli Scarff
3 / 12
1829 yılında İngiliz Stephenson, oğlu ile birlikte “Rocket” isimli lokomotifi yaptılar. Dört ton ağırlığındaki lokomotif, saatte 21,5 km hızla zamanın en iyi lokomotifi seçildi. Gücü 20 beygir gücünde idi.
Fotoğrafta: Japonya'nın güneyindeki Kyushu Adası'nda yer alan Hitoyoshi kentinde turistlerin gezilerinde kullanılan buharlı lokomotif.
Fotoğrafta: Japonya'nın güneyindeki Kyushu Adası'nda yer alan Hitoyoshi kentinde turistlerin gezilerinde kullanılan buharlı lokomotif.
© AFP 2023 / Jiji Press/STR
4 / 12
Rusya'nın başkenti Moskova'da düzenlenen Zamanlar ve Dönemler Tarihi Festivali'nde sergilenen Rus yapımı buharlı lokomotif.
© Sputnik / Alexander Vilf
/ 5 / 12
Her tip lokomotif, Whyte sistemi ile rakamlarla ifade edilir. Bu sisteme göre tipi anlatan üç rakamdan ortadaki, çekme motoruna bağlı tekerleklerin sayısını; sol kenardaki rakam, yön tekerlekleri sayısını; sağ kenardaki rakam arkadaki izleyici tekerlek sayısını gösterir.
Fotoğrafta: Polonya'nın Wolsztynie kentinde düzenlenen Buharlı Lokomotif Festivali'ne katılan Ok22-31 tipi tren.
Fotoğrafta: Polonya'nın Wolsztynie kentinde düzenlenen Buharlı Lokomotif Festivali'ne katılan Ok22-31 tipi tren.
6 / 12
İtalya'da kullanılan buharlı tren.
© AFP 2023 / Filippo Monteforte
7 / 12
Buharlı lokomotiflerin yakıtlarından elde edilen ısı enerjisinin ancak %15 – %20’si işe dönüştürülmektedir. Dolasıyla verimleri düşük olması, bakım ve onarım masrafların çok olması ve ulaşım teknolojisinin gelişmesi nedeniyle buharlı lokomotifler günümüzde pek çok görülmemektedir.
Fotoğrafta: Myanmar'da bir buharlı lokomotif.
Fotoğrafta: Myanmar'da bir buharlı lokomotif.
© AP Photo / Khin Maung Win
8 / 12
Macaristan'ın başkenti Budapeşte'nin 98 kilometre güneyindeki Szolnok kentinde 19. yüzyılın ortasından bu yana faaliyette bulunan buharlı lokomotif.
© AP Photo / Zoltan Mathe/MTI
9 / 12
İsviçre'deki bir köprüden geçen buharlı lokomotif.
© AP Photo / Sigi Tischler
10 / 12
Rusya'nın başkenti Moskova'da Uluslararası Demiryolları Forumu kapsamında sergilenen Ь.2012 tipi buharlı lokomotif.
© Sputnik / Evgeny Biyatov
/ 11 / 12
1893 yılında İsveçli Anotole Mallet, bir model geliştirdi. Mallet modeli 1904 yılında Amerika’da uygulanmaya başlandı. Günümüzün birçok büyük buharlı lokomotifleri, bu model geliştirilerek yapılmıştır.
Fotoğrafta: ABD'nin Colorado eyaletinde kömür yataklarının bulunduğu bölgede hizmet veren buharlı lokomotif.
Fotoğrafta: ABD'nin Colorado eyaletinde kömür yataklarının bulunduğu bölgede hizmet veren buharlı lokomotif.
© AP Photo / Paul Davenport
12 / 12
Alman yapımı Harzer Schmalspurbahnen tipi buharlı lokomotif.
© AFP 2023 / Klaus-Dietmar Gabbert