00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00
EN ÇOK OKUNAN 5 HABER
09:31
9 dk
HABERLER
11:00
5 dk
HABERLER
12:00
5 dk
HABERLER
13:00
5 dk
HAFTA SONU HALLERI
13:05
114 dk
HABERLER
15:00
5 dk
HABERLER
16:00
5 dk
GÜNDEM DIŞI
Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı 1. bölüm
16:05
51 dk
HABERLER
17:00
5 dk
GÜNDEM DIŞI
Serhat Sarısözen'le Gündem Dışı 2. bölüm
17:05
54 dk
HABERLER
18:00
5 dk
HABERLER
07:00
5 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
09:00
1 dk
YERİ VE ZAMANI
Güçlü Özgan'la Yeri ve Zamanı
09:05
114 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
11:00
1 dk
DÜNYA HABERİ
Dünyadan öne çıkan başlıklar
11:10
15 dk
PARANIN HAREKETİ
Ekonomide neler oluyor?
11:30
10 dk
ENERJİNİN SEYRİ
Enerji sektöründe öne çıkan başlıklar
11:50
10 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
12:00
1 dk
GÜN ORTASI
Okan Aslan'la Gün Ortası
12:05
85 dk
HABER MASASI
Selin Yazıcı, Aslı Kahveci ve Serkan Baştımar'la Haber Masası
13:30
35 dk
YENİ ŞEYLER REHBERİ
Serhat Ayan'la Yeni Seyler Rehberi
14:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
15:00
1 dk
EKONOMİ PANORAMA
Erdal Kaplanseren'le Ekonomi Panorama
15:05
55 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
16:00
1 dk
EKSEN
Ceyda Karan'la Eksen
16:01
89 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
17:30
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
18:00
1 dk
HABERLER
Saat başı başlıkları
19:00
1 dk
DünBugün
Geri dön
Adana107.4
Adana107.4
Ankara96.2
Antalya104.8
Bursa101.4
Çanakkale107.2
Diyarbakır89.6
Gaziantep104.3
Hatay106.1
İstanbul97.8
İzmir91.0
Kahramanmaraş92.3
Kayseri105.5
Kocaeli90.2
Konya88.6
Malatya106.0
Manisa101.0
Mardin92.2
Ordu99.6
Sakarya90.2
Samsun107.7
Sivas104.2
Şanlıurfa95.3
Trabzon102.4
Van88.0
İstanbul - Boğaz - Martı - tekne - köprü - Sputnik Türkiye, 1920
TÜRKİYE
Türkiye'de yaşanan önemli gelişmeler, son dakika haberleri ve güncel tartışmalar

Irak, Türkiye, Katar ve BAE’nin Kalkınma Yolu neyi amaçlıyor?

© AA / TCCB/Murat ÇetinmühürdarKalkınma Yolu Anlaşması imzalandı
Kalkınma Yolu Anlaşması imzalandı - Sputnik Türkiye, 1920, 24.04.2024
Abone ol
Özel
Irak, Türkiye, Katar ve BAE arasında Kalkınma Yolu Projesi'nde iş birliğine ilişkin 4'lü mutabakat zaptı imzalandı. Uluslararası İlişkiler Uzmanı Prof. Dr. Bilal Sambur projenin ABD ve İsrail’in yürüttüğü IMEC projesine alternatif olduğunu belirtti.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Irak ziyareti sırasında gündeme gelen öncelikli madde Kalkınma Yolu Projesi oldu. Kalkınma yolu için çalışma yapılması için Irak, Türkiye, Katar ve BAE arasında mutabakat zaptı imzalandı.
Batı ülkelerle ticaretlerini şu anda Süveyş Kanalı üzerinden yapıyor. Bu yolda yaşanan aksaklıklar nedeni ile alternatif yol aranıyor. Alternatif yollar ile ürünlerin daha hızlı ve daha uyguna yapılması hedefleniyor. Bu alternatif yol arayışlarından birisi de uzun deniz yolu nakliyesinin yerini Irak üzerinden Türkiye’ye bağlanarak gerçekleştirilmesi.

Ürünler daha kısa sürede Avrupa’ya ulaşacak

Kalkınma yolu projesi adı verilen bu proje hayata geçtiğinde Asya’dan gelen ürünler, Irak’ın Fav Limanı’ndan karayolu ile Türkiye’ye oradan da Avrupa ülkelerine ulaşacak. Bu proje hayata geçtiğinde Süveyş Kanalı'na kıyasla 15 günlük kazanım sağlanacağı öngörülüyor.
Projenin bir diğer önemi ise Süveyş Kanalı’na alternatif olarak ABD ve İsrail’in desteklediği Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru’ndan daha etkin ve kullanışlı olması.

‘Farklı yol projeleri var’

Kalkınma Yolu Projesi ile nelerin amaçlandığını Sputnik’e değerlendiren Uluslararası İlişkiler Uzmanı Prof. Dr. Bilal Sambur şunları söyledi:

"Türkiye cumhurbaşkanlığı düzeyinde 13 yıl sonra ilk defa Irak’a bir ziyaret gerçekleştirdi. Bu ziyaretin hazırlıkları aylardır yapılıyor. Çok önemli heyetler geldi-gitti. Bu ziyaretin gerçekleşmesi için büyük bir diplomatik çabanın yürütüldüğünü söyleyebiliriz. Bu hazırlık iki konu etrafından düğümlendi. Birincisi ekonomik açıdan ilişkileri geliştirmek ve projeler konusunda iki tarafın da hazırlık yapması. Diğeri ise Türkiye Irak’ın kuzeyinde büyük askeri operasyonlar için hazırlıklar yapıyor. Bu yaz Türkiye o askeri operasyonlarını PKK’ya kaşı gerçekleştirecek. Bu noktalarda Irak ile birtakım anlayış birliğine varmak isteniyor. Kalkınma yolu projesiyle ilgi bir kesin anlaşmaya varılmadı. Bir niyet ortaklaşması diyebileceğimiz bir belge imzalandı. Türkiye ve Irak bu proje konusunda bir anlaşma varmış değil. Bu kalkınma yolları projesini şöyle düşünmek lazım: Çin yol ve kuşak projesi ile Çin’i büyük pazarlara bağlayacak bir çalışmanın içine girdi. Ortadoğu’da bu kuşak yol projesinin önemli bir ayağını oluşturuyordu. Çin’in bu projesi Batı’da ABD ve Hindistan’da büyük bir endişeye neden oldu. Kuşak-yol projesine karşı ABD ve İsrail’in desteği ile Hindistan, Ortadoğu ve Avrupa ekonomik koridoru IMEC dediğimiz bir karşı proje geliştirildi. ABD ve İsrail bu projeyi çok güçlü bir şekilde destekliyor. İsrail bu proje kapsamında Hayfa limanının ekonomik ve stratejik bir merkez oluşmasını istiyor. BAE, Hindistan’da çok büyük bir yatırım ofisi açtı. Suudi Arabistan’da orada bir ofis oluşturma hazırlığı içerisinde. Buna karşı Türkiye’de Katar’ı yanına alarak Irak’ın Basra bölgesinde Fav Limanı’ndan başlayan ve Türkiye üzerinden birçok ürünün Avrupa'ya gitmesini sağlayan projeyi ön plana koydu. Irak hükümetinin bu konudaki desteğini almak istiyor.”

‘İsrail’in projesinin etkinliği azaltılmak isteniyor’

Projenin ekonomi boyutunun yanı siyasi olarak da etkisi olacağını belirten Sambur sözlerine şöyle devam etti:

“Bu projenin 20 milyar dolarlık bir maliyeti olacağı tahmin ediliyor. Bu 20 milyar doların nasıl karşılanacağı konusunda çok net bir kaynak söz konusu değil. Türkiye Katar’ın desteğini alarak, Irak’ı bu projeye ikna etmeye çalışıyor. Karşılıklı anlayış notunun imzalanması sırasında Katar ve BAE temsilcileri hazır bulundu. Bu konuda net bir durum söz konusu değil. Kuşak- yolun arkasında Çin var. Hindistan-Ortadoğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC) arkasında ABD Hindistan ve İsrail var. Irak'tan başlayan kalkınma projesinin arkasında küresel gücün bulunması söz konusu değil. Bu projeyi küresel ölçekte bir proje olmaktan ziyade, Türkiye’nin, Katar'ın ve arka planda İran’ın İsrail’i etkisizleştirmek, İsrail'in Hayfa limanın ekonomik merkez olmasına bir cevap olarak okuyabiliriz. Bu projenin gerçekleşmesi halinde bu işte en kazançlı çıkacak olan ülke Türkiye. IMEC’te Hindistan, Kuşak -Yol ’da Çin kazançlısı ise bu projenin de en kazançlısı Türkiye olacak. Türkiye ve Irak'ın böyle bir projeye başlayabilmeleri için aralarındaki su sorunu gibi, terör örgütü sorunu gibi konularda mesafe kat etmeleri gerekiyor.”

Erdoğan - Sputnik Türkiye, 1920, 23.04.2024
POLİTİKA
Erdoğan: PKK Irak’ın da istikrarına, huzuruna bir tehdittir
Haber akışı
0
Tartışmaya katılmak için
giriş yapın ya da kayıt olun
loader
Sohbetler
Заголовок открываемого материала